Contact

Un program regulat de exercitii fizice va va imbunatati starea fizica si confortul, nu doar in timpul sarcinii ci si in timpul travaliului, nasterii si dupa aceea. Exercitiile regulate in timpul sarcinii va pot imbunatati postura si atenua disconfortul cauzat de durerile de spate si oboseala. Exista dovezi ca activitatea fizica poate preveni diabetul gestational (diabet zaharat care se dezvolta in timpul sarcinii), va poate elibera de stres si ajuta la mentinerea unui nivel energetic ridicat si al unei stari generale de buna dispozitie. In plus, sportul practicat in timpul sarcinii va va ajuta sa aveti un travaliu mult mai usor si mai scurt.

Inainte de a incepe exercitiile fizice de orice fel trebuie sa obtineti aprobarea medicului care va monitorizeaza. Daca faceati sport regulat inainte de a ramane insarcinata, e foarte probabil sa nu intampinati vreun impediment la inceput de sarcina, urmand ca pe parcurs sa va adaptati ritmul.

Daca nu ati urmat un program regulat de exercitii  inainte de a ramane insarcinata, puteti incepe in conditii de siguranta un program de exercitii in timpul sarcinii, dupa consultarea cu medicul dumneavoastra, dar nu incercati o activitate noua, obositoare.
Activitatile cele mai sigure sunt inotul, gimnastica in apa, mersul pe jos, pilates, yoga si kinetoterapie. Aceste activitati implica un risc redus de ranire, de pe urma lor beneficiaza intregul corp si pot fi continuate pana la nastere.

Intotdeauna incepeti antrenamentul cu miscari simple, usoare, astfel incat sa va puneti muschii in miscare si sa cresteti treptat rata batailor inimii, pregatindu-va corpul pentru exercitii mai intense. Altfel, riscati sa suferiti accidentari: de la entorse, la intinderi musculare, probleme ale articulatiilor, etc.

Exista anumite exercitii si activitati care pot fi daunatoare daca sunt efectuate in timpul sarcinii. Cel mai bine este sa evitati sporturile de echipa, unde se foloseste contactul fizic, si sporturile de apa potential violente, in care o cadere sau valurile ar putea forta apa sa patrunda in vagin. Nu este momentul sa incepeti un sport nou, mai ales unul in care lipsa dumneavoastra de indemanare ar putea adauga riscuri suplimentare. Si chiar daca sunteti experimentata in sporturi cu un risc ridicat (calarie, schi, s.a.), este indicat ca in sarcina sa adoptati sporturi mai linistite.

Ca o regula generala, se recomanda in jur de 30 de minute de exercitii moderate pe zi, cu exceptia cazului in care exista o complicatie medicala sau a sarcinii. Este intezis practicarea sportului in caz de:

  • - risc de nastere prematura, cerclaj, rupturi ale membranelor, travaliu prematur
  • - semne de suferinta fetala, sarcina gemelara, sangerari in al doilea si al treilea trimestru de sarcina, placenta previa dupa 26 de saptamani de sarcina
  • - toate situatiile in care se recomanda repaus la pat, preeclampsie, anemie severa, hipertensiune
  • - in ultimele trei luni de sarcina, cand poate fi recomandat, in plus fata de exercitii de respiratie, doar inotul.