Contact

In preconceptie

Daca v-ati hotarat ca in viitorul apropiat sa aveti un copil este recomandat sa adoptati un stil de viata cat mai sanatos, dar si o alimentatie bogata in vitamine si minerale. 

Alimentatia sanatoasa in perioada preconceptiei este esentiala, insa este foarte important ca ambii parteneri sa o adopte. O hrana echilibrata ajuta la detoxifierea organismului si la crearea unei "case" mai bune pentru viitorul bebelus.

Cu cel putin 3 luni inainte de a ramane insarcinata, este indicat sa renuntati la alimentele bogate in E-uri si substante toxice, la mancarea tip fast-food, prajeli, grasimi rele, mezeluri si sa le inlocuiti cu mancaruri sanatoase, naturale, pline de vitamine, minerale si substante care ajuta la detoxifiere.

Sunt recomandate in perioada preconceptiei urmatoarele alimente: oua fierte, fructe si legume, grasimi bune (ulei de masline, nuci, cereal, seminte), carne de pui, lactate si sunt interzise produsele alimentare colorate (inghetata, dulciurile), alcoolul si produsele care contin alcool.

Pe langa cele enumerate mai sus, este important sa suplimentati dieta zilnica cu un complex de vitamine si minerale, pentru a va asigura astfel aportul optim pentru o sarcina echilibrata (Natalvit).

In timpul sarcinii

Cee ce mancati sau ce nu mancati in timpul sarcinii va poate afecta sanatatea, confortul si, intr-adevar, conteaza pentru fatul in dezvoltare.

Vechea idee conform careia viitoarea mama trebuie sa manance "pentru doi", nu mai este considerata valabila. Acum, se considera ca este mult mai importanta calitatea alimentatiei, nu cantitatea de alimente pe care o mancati. O alimentatie corecta contribuie la sanatatea dumneavoastra si furnizeaza elementele nutritive necesare copilului, pentru o buna crestere si dezvoltare intrauterina.

Daca alimentatia dumneavoastra obisnuita este o alimentatie echilibrata, veti avea nevoie doar de cateva mici modificari ale dietei pentru a asigura nevoile nutritionale specifice perioadei de sarcina.

Este adevarat ca aveti nevoie de un surplus energetic in timpul sarcinii, pentru a satisface nevoile copilului in dezvoltare si pentru a va asigura rezervele de grasimi ce vor fi utilizate pentru alaptarea  copilului dupa nastere. Cu toate acestea, nu aveti nevoie de un surplus de alimente bogate in calorii. Este important insa sa suplimentati dieta dumneavoastra zilnica cu un complex de vitamine si minerale, pentru a va asigura astfel aportul optim pentru o sarcina echilibrata (Natalvit).

Dupa nastere

Ca proaspata mamica, in perioada alaptarii trebuie sa acordati mare importanta nutritiei. Evitati mancarurile picante care ar putea afecta sistemul digestiv al copilului. Aceeasi restrictie se aplica si in cazul alcoolului. Oricum, daca constatati ca bebelusul se simte iritat, dupa ce ati consumat o mancare anume, atunci scoateti-o de pe lista.

Daca alaptati trebuie sa va asigurati ca tineti o dieta bine planificata. Senzatia de foame va fi tot mai prezenta, ceea ce inseamna ca ar trebui sa mancati de fiecare daca cand simtiti nevoia, dar nu neaparat mult. In primul rand va trebui sa puneti accentul pe calitatea meselor.

Organismul se reface lent dupa nastere, iar alimentatia trebuie sa fie sanatoasa. Cand vorbim despre o dieta bine planificata, aducem de fapt in discutie ideea de echilibru intre vitamine, minerale si restul de nutrienti. Chiar daca mamicile trec printr-un soc atunci cand trebuie sa-si accepte noua infatisare, fie ea si cu un surplus de kilograme, alimentatia trebuie sa fie adecvata. Nu se poate slabi rapid si nici nu este indicat.

O mama care alapteaza are nevoie de o alimentatie bogata in minerale si vitamine, de multe lichide la dieta (mai mult decat de obicei, dar nu exagerat) precum si de calorii suplimentare (in jur de 2500 de calorii pe zi) pentru a face fata cu bine intregii perioade de alaptare. 
Caloriile se obtin in primul rand din alimente bogate in proteine si carbohidrati sanatosi si mai putin din produse incarcate cu grasimi sau zahar. Tentatia de a consuma dulciuri si prajituri va fi mare, dar trebuie tinut sub control acest apetit nesanatos printr-un aport suplimentar de fibre alimentare si proteine la dieta. 

Mesele trebuie servite mai des decat de obicei, recomandandu-se o medie de 5 mese repartizate pe durata intregii zile. Consumul de apa dupa fiecare masa este obligatoriu pentru a se sustine productia de lapte, dar nu trebuie facute excese deoarece uneori din cauza aportului exagerat de lichide poate scadea si productia de lapte. 

Tutunul este foarte nociv in aceasta perioada deoarece nicotina se transmite direct in laptele matern si poate afecta sanatatea copilului. Alcoolul este inca si mai periculos, de asemenea transmitandu-se in laptele matern, iar efectul sau tinand pentru mai multa vreme. 

Similar cu alcoolul, medicamentele administrate sunt deosebit de periculoase pentru copilul care este alaptat si nu ar trebui urmat niciun tratament medicamentos fara a se consulta mai intai medicul specialist. Pe langa medicamente, si factorii de poluare fac rau atat laptelui matern cat si bebelusilor si de aceea sursele de poluare nu au ce cauta in vecinatatea dumneavoastra.